گرانترین نقاشیهای ایران و جهان

آیا گران‌قیمت‌ترین نقاشی‌های ایران و جهان را می‌شناسید؟

چهار نقاشی گران‌قیمت جهان

مناسبات اقتصادی در تمام حوزه‌های زندگی ما تأثیرمی‌گذارد. هنر نیز از این قاعده مستثنا نیست. قیمت‌گذاری آثار هنری در سال‌های اخیر، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. گرچه این قیمت‌گذارینشان‌دهنده ارزش کلی یک اثر هنری نیست؛اما دانستن در مورد قیمت این آثار، به‌خصوصآن‌هایی که قیمت بالاتری نسبت به آثار دیگر دارند جذاب است. گرچه این ترتیب،مدام تغییر می‌کند و ثابت نیست، اما می‌توان با نقاشی‌هایی که در این رتبه قرار دارند، آشنا شویم.

مونالیزا

مونالیزا یا لبخند ژکوند، از معروف‌ترین آثار لئوناردو داوینچی نقاش شناخته شده ایتالیایی است. این اثر در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود. این اثر بیشترین ارزش بیمه‌ای را در آثار نقاشی دارد. مونالیزا در سال 1962 صد میلیون دلار ارزش‌گذاری شد. با توجه به تورم، در سال 2020، ارزش آن به 860 میلیون دلار رسید.

 

مونالیزا، لیوناردو داوینچی

 

سالواتور موندی 450

سالواتور موندی در ایتالیایی به معنای منجی جهان است. این نقاشی منتسب به لئوناردو داوینچی است. در این نقاشی، تصویر عیسی مسیح در حالیکه یک گوی شیشه‌ای در دست گرفته است، به تصویر کشیده شده است. این تابلو در حراجی کریستیز نیویورک به قیمت 450 میلیون دلار فروخته شد.

 

سالواتور موندی اثر داوینچی

 

کی ازدواج خواهی کرد؟

این نقاشی توسط پل گوگن نقاش فرانسوی در سال 1892 به تصویر کشیده شد. گوگن این نقاشی را در سفرش به تاهیتی کشید و دو زن تاهیتی را تصویر کرد. این اثر در سال 2015 به فردی ناشناس به مبلغی حدود 300 میلیون دلار فروخته شد.

 

کی ازدواج خواهی کرد؟، پل گوگن

 

ورق‌بازان

این تابلو که دو مرد را در یک کافه در حال بازی با ورق به تصویر کشیده است، توسط پل سزان نقاش فرانسوی، در اواخر قرن نوزدهم خلق شد. تقارن دو ورق‌باز و نوآوری‌های سزان در این اثر باعث شهرت آن میان هنرمندان شده است. ورق‌بازان در سال 2011 با قیمت 250 میلیون دلار به دولت قطر فروخته شد.

 

نقاشی ورق‌بازان اثر پل سزان

 

 

چهار نقاشی گران‌قیمت ایران

هنرمندان نقاش ایرانی همچون بانو ایران درودی و سهراب سپهری ازچهره‌هایشناخته‌شده‌ای هستند که آثارشان در سطح جهانی هم شناخته‌شده است. گران‌قیمت‌ترین آثار ایرانی در سیزدهمین و چهاردهمین حراج تهران چکش خوردند.

خاطرات امید

تابلو خاطرات امید اثر آیدین آغداشلو در سیزدهمین حراج تهران در سال 1399به قیمت 12 میلیارد تومان به فروش رفت.

 

خاطرات امید، آیدین آغداشلو

 

روز و شب را می‌شمارم، روز و شب

رضا درخشانی با تابلویی دو لته در ابعاد 180*400 سانتی‌متر به نام «روز و شب را می‌شمارم، روز و شب» توانست با قیمت 5میلیارد و 200میلیون تومان تعجب حاضرین را برانگیزد. درخشانی با بداهه‌پردازی در خلق این اثر عظیم، توجهبسیاری را به خود جلب کرد.

 

روز و شب را می‌شمارم، روز و شب اثر رضا درخشانی

 

گنبد آبی

گنبد آبی تابلوی کامران حسن زاده با نام مستعار «وای زی کامی» به عنوان گران‌ترین اثر در چهاردهمین حراج تهران با قیمت 4میلیارد و 600 میلیون تومان چکش خورد. این اثر با ترکیب مواد روی کتان در سال 1387خلق شده است. حسن زاده در این اثر سعی دارد تا ارتباط معماری جهان شرق و انسان امروز و ابعاد روحانی آن را تصویر کند.

 

گنبد آبی، اثر کامران حسن زاده

 

ما، رزها

تابلوی «ما، رزها» اثری از فرهاد مشیری، با قیمت 4میلیارد و 200 میلیون تومان در حراج تهران فروخته شد. مشیری این تابلو را با الهام از کارت پستال لوئیس ویتون خلق کرده است. وی علاوه بر نقاشی از سنگ و مروارید نیز در این اثر استفاده کرده است.

نقاشی ما رزها اثر فرهاد مشیری

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید