عکاسی با موبایل

عکاسی با موبایل

از زمان عرضه گوشی‌های موبایل به بازار تاکنون تغییرات بسیار گسترده‌ای روی سیستم و قابلیت‌های آن‌ها به وجود آمده است. این تغییرات همواره در جهت افزایش کارایی تلفن‌های همراه بوده است. این تغییرات گسترده تا حدی پیشرفت کرده که توانسته یک تلفن همراه را به اندازه یک دوربین مجهز ارتقا دهد و در پی آن، این پیشرفت کمک کرده تا افراد همواره یک دوربین مجهز و آماده به خدمت را همراه خود داشته باشند. با پیشرفت و ارتقا قابلیت تصویر برداری دوربین تلفن‌های همراه عکاسی با موبایل نیز بسیار رواج پیدا کرده است، به طوری که امروزه کمتر کسی را می‌بینید که در گالری گوشی خود عکسی از خود یا منظره خاص نداشته باشد. جدای از بحث کاربرد دوربین تلفن‌های همراه برای ثبت لحظات خاطره‌انگیز و به یاد ماندنی، از آن‌ها برای عکس برداری از مدارک و اسکن صفحات مهم نیز استفاده می‌شود. در ادامه قصد داریم تکنیک‌هایی را برای عکس برداری با کمک دوربین تلفن همراه برای شما شرح دهیم که کمک می‌کند از دوربین تلفن همراه خود بهتر استفاده کنید. چه بسا افرادی وجود دارند که تلفن همراه آن‌ها دارای یک دوربین با کیفیت بالا می‌باشد اما نمی‌توانند از آن استفاده بهینه برده و عکس‌هایی زیبا ثبت کنند، و دانستن این تکنیک‌ها می‌تواند برای این دسته از افراد جالب باشد. علاوه بر آن دانستن برخی تکنیک‌ها برای افراد با داشتن یک تلفن همراه با کیفیت پایین دوربین نیز ممکن است مفید به نظر برسد و به فرد کمک کند تا ضعف دوربین موبایل خود را با این تکنیک‌ها از بین ببرد. پس با ما همراه باشید تا در ادامه با این تکنیک‌ها آشنا شوید.

استفاده از خطوط شبکه بندی

در عکاسی با موبایل بهتر است از خطوط شبکه بندی شده که در موبایل‌ها با نامgrid lineشناخته می‌شوند استفاده کنید. این قابلیت در موبایل‌ها به صورت پیش فرض فعال نیست و شما می‌بایست در صورت تمایل آن را فعال کنید. این خطوط کمک می‌کند تا تناسب و ترکیب‌بندی در تصویری که می‌گیرید رعایت شود. با فعال کردن این گزینه یک شبکه 3 در 3 از خطوط برای شما ایجاد می‌شود. این شبکه برای رعایت قانون یک سوم در عکاسی مفید می‌باشد.اما قانون یک سوم چیست؟

طبق این قانون هنگامی که یک شبکه‌ای از خطوط 3 در 3 دارید، چهار نقطه تلاقی در بین خطوط به وجود می‌آید. بهتر است عناصر مهم در یک تصویر در نقاط تلاقی خطوط قرار بگیرند. اگر از سوژه‌ای عکاسی می‌کنید که دارای خطوط مستقیم است، برای مثال اگر از یک درخت عکاسی می‌کنید بهتر است خطوط مستقیم آن سوژه در امتداد این خطوط شبکه بندی شده قرار بگیرند.

استفاده از قابلیت grid lineبه شما کمک می‌کند تا در عکاسی با موبایل قانون یک سوم را رعایت کنید.

استفاده از قابلیت فوکوس یا همان زوم را فراموش نکنید.

در عکاسی با موبایل هنگامی که می‌خواهید از یک سوژه عکاسی کنید، بهتر است یک ضربه کوچک روی صفحه زده تا دوربین بتواند به راحتی روی سوژه زوم کند و تصویری واضح از آن به ثبت برساند. با زدن یک ضربه یک مربع یا دایره روی صفحه ایجاد می‌شود که نشان می‌دهد دوربین در کجای تصویر زوم کرده است. این تکنیک به ویژه هنگامی که می‌خواهید از یک سوژه متحرک عکس بگیرید مهم است زیرا دوربین موبایل ممکن است سوژه مورد نظر شما را اشتباه تشخیص داده و عکسی تار ثبت کند.

برای یک عکاسی حرفه‌ای روی یک موضوع تمرکزکنید.

بهتر است در یک قاب یک موضوع جذاب را به تصویر بکشید و تمرکز خود را روی یک سوژه بگذارید. نکته دیگری که در اینجا می‌توان به آن اشاره کرد این است که برخی ازعکاسان حرفه‌ای توصیه می‌کنند، طوری تصویر برداری کنید تا تمام فضای عکس را سوژه پر نکند و حدودا دوسوم تصویر را فضای خالی تشکیل دهد. این کار کمک می‌کند تا سوژه شما بیشتر به چشم بیاید.

نکته دیگر این است که می‌توانید از فیلتر‌هایی که توسط تنظیمات گوشی یا با کمک برنامه‌های مختلف می‌توان اعمال کرد، استفاده کنید و عکسی زیباتر خلق کنید. در عکاسی با موبایل مواردی مانندروشنایی وکنتراست عکس رانیز می‌توان با کمک تنظیمات گوشی تغییر داد.

با دیدگاه‌های متفاوتی عکاسی کنید.

زاویه یک عکس در هر نوع دوربینی می‌تواند تفاوت چشم‌گیری در خلاقیت عکس به ثبت رسیده ایجاد کند. گرفتن عکس ازیک زاویه منحصربه فرد، باعث می‌شود به مخاطب حس ایجادتوهم عمقی ارتفاع در سوژه‌ها القا شود. علاوه بر آن باعث برجسته شدن تصویر می‌شود.

داشتن دید خلاقانه در عکاسی یکی از رموز ثبت عکس زیبا می‌باشد.

با بازتاب تصاویر بازی کنید.

به طور کلی بازتاب تصاویر بسیار چشم‌نواز است به همین دلیل ثبت یک بازتاب زیبا در عکس می‌تواند بسیار جذاب به نظر برسد. برای مثال عکاسی از بازتاب تصاویر در گودال آب، آینه ها، عینک آفتابی، لیوان‌های آشامیدنی و سطوح فلزی می‌تواند توجه مخاطب را به خوبی جلب کند.

استفاده از بازتاب تصاویر در عکس‌ها می‌تواند یک عکس حرفه‌ای را ایجاد کند.

از خطوط پیشرو استفاده کنید.

برای عکاسی با موبایل به شکل خارق‌العاده می‌توانید از خطوط پیشرو استفاده کنید. اما قبل از آن بهتر است خطوط پیشرو را تعریف کنیم. خطوط پیشرو معمولا به خطوطی در تصویر گفته می‌شود که نگاه فرد بیننده را از یک قسمت عکس به قسمتی دیگر هدایت می‌کند. خطوط پیشرو معمولا از پیش زمینه تا پس زمینه را شامل می‌شوند. این خطوط کمک می‌کنند تا در تصویر به ثبت رسیده عمق ایجاد شود. راه پله ها،نماهای ساختمان،ریل قطار،جاده‌ها و ... نمونه‌هایی از خطوط پیشرو هستند.

خطوط پیشرو به تصویر عمق می‌دهند و برای ثبت یک تصویر خلاقانه جالب به نظر می‌رسند.

از تقارن در عکس استفاده کنید.

دیدن تقارن در یک عکس به بیننده حس تعادل و هماهنگی را القا می‌کند به همین دلیل تصاویر دارای تقارن برای بیننده چشم‌نواز هستند. برای عکس برداری با تکنیک تقارن باید به گونه‌ای تصویر ثبت شود که تصاویر به صورت آیینه‌ای قرینه یکدیگر باشند. برای داشتن یک عکس قرینه در عکاسی با موبایل می‌توانید از سوژه‌هایی که در طبیعت به صورت اتفاقی قرینه به وجود می‌آیند کمک بگیرید و یا می‌توانید خود این تقارن را با ابزار و تکنیک‌هایی به وجود آورید.

وجود تقارن ساختگی یا طبیعی در عکس کمک می‌کند تا عکس چشم‌نواز به نظر برسد.

جمع بندی

گوشی شما در واقع یک امکان برای ثبت یک لحظه، یک اثر هنری و یک خاطره است. شما با مطالب بالا میتوانید عکسهای خیلی خوبی بگیرید. البته خلاقیت حد و مرز نداره و هر کسی میتونه خودش ایده های جدیدی رو خلق و ایجاد کنه.توی سایت قابانا شما میتونین عکسی که گرفتین رو در قسمت چاپ و قاب هم در سایز دلخواهتون و هم روی کاغذ دلخواهتون و هم در قاب دلخواهتون بسازید و ببینید و بعد آنلاین سفارش بدین و درب منزل تحویل بگیرید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید