ست کردن رنگ ها

ست کردن رنگها با هم

چگونه رنگ ها رو با هم ست کنیم ؟

فرقی نمی‌کند در حال انجام چه کاری هستید، اتاقتان را دکوراسیون می‌کنید، لباس‌‌هایتان را با هم ست می‌کنید و یا در حال سفارش یا طراحی یک قاب هستید، موضوع مهم این است که چگونه این کار را انجام می‌دهید و رنگ‌ها در این ماجرا چه نقشی دارند. انکار کردن اهمیت و ترکیب رنگ مناسب در قدرت تاثیرگذاری هر چیزی، از قالب وبسایت گرفته است تا بافتن لباس غیرممکن است و به طبع تاثیر رنگ‌ها در سفارش قاب نیز دارای اهمیت بسیاری می‌باشد.

در هنگام طراحی یک قاب، آنچه که مهم است ایجاد یک هارمونی مناسب میان خود تصویر، رنگ‌های تصویر و البته چارچوب قاب می‌باشد. این هارمونی رنگی باعث می‌شود تا حتی یک تصویر با زیبایی متوسط نیز بیشتر خودنمایی کند و چه بسا یک تصویر زیبا به دلیل هارمونی رنگ اشتباه زیبایی خود را از دست بدهد. به همین دلیل لازم است تا اصول‌ ست کردن رنگ‌ها را بدانید و راحت‌تر با رنگ‌ها مواجه شوید. در اینجا چند نکته‌ی مهم را در مورد این مسئله با شما به اشتراک می‌گذاریم.

در مورد چرخه رنگ‌ها اطلاعات جمع کنید.

چرخه‌ی رنگ، دیاگرامی است که مثال‌هایی در مورد این ارائه می‌دهد که چه رنگ‌هایی با یکدیگر ست می‌شوند و چه رنگ‌هایی نمی‌توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند. اولین چرخه رنگ را اسحاق نیوتن در سال 1666 ارائه داد و الگوی او از آن زمان به عنوان چرخه ابتدایی مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین از چرخه رنگ او به عنوان پایه تئوری رنگ‌های سنتی نیز استفاده شده است. چرخه رنگ به قسمت‌های زیر تقسیم شده است که آگاهی از هر کدام شما را در ست کردن رنگ‌ها یاری می‌دهد:

رنگ‌های اولیه: این رنگ‌ها  شامل زرد، آبی و قرمز می‌شوند که از ترکیب رنگ‌های دیگر حاصل نمی‌شوند و خود رنگ‌های دیگر را تشکیل می‌دهند؛ به همین دلیل استفاده از حداقل یک رنگ ابتدایی و پایه و ست کردن سایر رنگ‌های دارای هارمونی با آن می‌تواند به شما کمک کند.

رنگ‌های ثانویه: این رنگ‌ها شامل سبز، نارنجی و بنفش می‌باشند که از ترکیب رنگ‌های ابتدایی با یکدیگر حاصل می‌شوند.

رنگ‌های ثالث: این رنگ‌ها شامل رنگ‌هایی می‌شوند که از ترکیب رنگ‌های ثانویه و رنگ‌های اولیه به دست می‌آیند. دانستن این نکات باعث می‌شوند تا با رنگ‌ها و مبدا شکل‌گیری آن‌ها  آشنایی داشته باشید و راحت‌تر تشخیص بدهید کدام رنگ با کدام رنگ بهتر می‌شود.

 

چرخه رنگ

نمونه‌ای از یک چرخه‌ی رنگ

 

ست کردن رنگ‌های ابتدایی با یکدیگر را همیشه در ذهن داشته باشید.

مفهوم ست کردن به معنای همان ایجاد هماهنگیِ رنگی می‌باشد و زمانی حاصل می‌شود که رنگ‌ها یک تاثیر بصری در مخاطب به وجود می‌آورند. رنگ‌های قرمز، آبی و زرد همیشه هارمونی ایجاد می‌کنند. این رنگ‌ها بولد و چشم‌گیر هستند و توجه مخاطب را به قاب‌ها و تصاویر آن‌ها جلب می‌کنند. مهم‌تر از همه این است که این سه رنگ هیچ‌گاه از مد نمی‌افتند زیرا تمام رنگ‌ها به نوعی از ترکیب رنگ‌های ابتدایی حاصل می‌شوند؛ پس خیلی بعید است که در چرخه‌ی مد این سه رنگ قدیمی شوند. معمولا رنگ‌های ابتدایی سرزنده هستند و شما می‌توانید با تیره و روشن کردن آن‌ها به سادگی یک طیف رنگی دلپذیر ایجاد کنید.

ست کردن رنگ ها

ست کردن رنگ‌های ابتدایی

 

رنگ‌های مکمل را دست کم نگیرید.

در طول یادگیری فرایند ست کردن رنگ‌ها باید بدانید که چرخه رنگ بیشتر از آنچه که فکر کنید به شما کمک می‌کند. برای این مرحله نیز چرخه رنگ را روبه‌رویتان قرار دهید و سپس یک رنگ را به دلخواه انتخاب کنید، پس از انتخاب رنگ مورد نظر رنگ مقابل آن را نیز در چرخه رنگ پیدا کنید؛ به همین راحتی شما توانسته‌اید رنگ‌های مکمل یکدیگر را شناسایی کنید زیرا رنگ‌هایی که در چرخه‌ی رنگ مقابل هم قرار می‌گیرند، رنگ‌های مکمل هستند. ترکیب رنگ‌های مکمل در قاب‌سازی، ست کردن لباس، دکوراسیون منزل و یک انتخاب جسورانه به شمار می‌آید و در عین ایجاد یک ترکیب رنگ دلپذیر، جسارت و نوآوری را نیز نشان می‌دهد.

توجه داشته باشید که رنگ‌های مکملی که دارای روشنی و تیرگی یکسانی هستند بهتر با یکدیگر ست می‌شوند. محبوب‌ترین ترکیب رنگی مکمل شامل نارنجی و آبی، زرد و بنفش، سبز و صورتی می‌شود.

رنگ های مکمل

پیدا کردن رنگ‌های مکمل در چرخه‌ی رنگ

 

 

از خانواده رنگ‌ها سر در بیاورید.

هر رنگی دارای یک خانواده‌ی رنگ است که رنگ‌های شبیه به خودش را شامل می‌شود. گاهی اوقات برای ایجاد هارمونی رنگی می‌توانید سراغ خانواده‌ی رنگ‌ها بروید و از یک خانواده برای طراحی هر چیزی که مد نظر دارید استفاده کنید. در واقع شما یک طیف رنگی واحد را پیش می‌گیرید. برای این کار تنها لازم است تا رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید و با رنگی که سمت چپ یا راست آن قرار دارد ست کنید. ست کردن رنگ‌ها، بازی کردن با چرخه رنگ است و هیچ چیزی غیر از این را شامل نمی‌شود؛ پس خیالتان راحت باشد چون حتی اگر کمترین اطلاعی در مورد رنگ‌ها هم ندارید، با چرخه رنگ می‌توانید به راحتی به مقصود خود برسید. برای مثال اگر قرمز را انتخاب کنید می‌توانید با صورتی ست کنید، اگر نارنجی را انتخاب کنید می‌توانید با زرد ست کنید. معمولا ست کردن بر اساس خانواده رنگ‌ها بسیار رایج می‌باشد.

رنگ های هم خانواده

ست کردن رنگ‌ها تنها با استفاده از رنگ‌های مجاورِ هم‌خانواده

 

برای ست کردن رنگ‌ها از سردی و گرمی آن‌ها خبردار شوید.

در مورد رنگ‌ها، دمای رنگ و حسی که به چشم‌های انسان می‌دهد را نباید دست کم گرفت. برای این که راحت‌تر بتوانید با این قضیه و هزارتوی رنگی کنار بیایید، پیشنهاد می‌شود تا به تصویر زیر دقت کنید. این تصویر به سادگی رنگ‌های سرد را از گرم تفکیک کرده است و شما می‌توانید آن‌ها را با هم ست کنید. رنگ زرد، نارنجی و قرمز همیشه در گروه رنگ‌های گرم هستند و رنگ‌های آبی، سبز و بنفش همیشه در گروه رنگ‌های سرد هستند. این نکته را بدانید که بیشتر پیشنهاد می‌شود که رنگ‌های گرم را با رنگ‌های گرم و رنگ‌های سرد را با رنگ‌های سرد ترکیب کنید. این گونه یک حس یکسان و صیقل داده شده را به مخاطب خود منتقل می‌کنید. اگر هم در ست کردن رنگ‌ها دوست دارید تا از یک رنگ سرد در کنار رنگ‌های گرم استفاده کنید، می‌توانید با ترکیب آن رنگ سرد با یک رنگ گرم، کمی آن را به سمت گرم شدن سوق بدهید؛ برای مثال بنفش خود رنگی سرد است اما اگر آن را با قرمز ترکیب کنید رنگ حاصل گرم می‌شود.

رنگ سرد و گرم

یک اتفاق خوب

توی سایت قابانا شما خیلی خیلی راحت میتونین اثر هنری و یا عکستونو با پاسپارتو و قاب دلخواهتون ست کنید و با بهترین انتخاب زیبایی منزل یا محل کارتون رو چند برابر کنید...

خدمات شبیه سازی آنلاین در سایت قابانا هیچ هزینه ای نداره و کاملا رایگانه.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید