ایران درودی، نقاش نور و عشق

ایران درّودی نقاش، کارگردان، نویسنده، منتقد هنری و استاد برجسته دانشگاه در سن 85 سالگی درگذشت . او در سال 1315 در مشهد و در خانواده‌ای با اعتبار و سرشناس به دنیا آمد. پدرش از تجار صاحب نام خراسان، و خانواده ى مادری از بازرگانان قفقازبودند که پس از انقلاب شوروی به ايران آمده و در مشهد اقامت گزیدند.

https://ghabana.com

درّودی از کودکی به نقاشی علاقه داشت‌ و پس از اتمام تحصیلات متوسطه، راهی فرانسه شد و تحصیلات خود را در دانشکده ی عالی هنرهای زیبای پاریس بوزار به پایان رساند. او در بروکسل دوره ی ويترای را درآکادمی سلطنتی بروکسل گذراند و تاريخ هنر را در مدرسه لوور پاریس آموخت.

https://ghabana.com

برگزاری ٦٤ نمایشگاه انفرادی و شرکت در بیش از250 نمایشگاه گروهی در اروپا، ایران، مکزیک، ژاپن وآمريكا از جمله فعالیت های او در زمینه نقاشی و هنرهای تجسمی است. انتشار مقالات در مطبوعات ایران، سخنرانی در مراکز فرهنگی و هنری دنیا، تهیه و کارگردانی بیش از 80 فیلم مستند از هنرمندان ایران و جهان، نگارش و انتشار کتاب زندگینامه خود، با عنوان "در فاصله‌ی دو نقطه " حاصل بیش از٦٠ سال فعالیت همه جانبه ی او در عرصه ی هنر معاصر ایران است که تا امروز ادامه داشت. فعالیت‌هایی که در کنار نشست و برخاست با بزرگانی چون آندره مالرو، ژان کوکتو، سالوادور دالی، آنتونیو رودریگز، احمد شاملو و... میباشد.

بیان منحصر به فرد وی در نقاشی، او را به یکی از خاص ترین نقاشان ایران تبدیل کرده است.

https://ghabana.com

موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای زیبای کرمان، کاخ موزه سعد آباد، کاخ صاحبقرانیه، موزه ایکسل بلژیک و موزه هنرهای معاصر نیویورک از جمله مکان‌هایی‌ هستند که در کنار مجموعه داران سرشناس، آثار ایران درّودی را در گنجینه خود دارند.

https://ghabana.com

ایران درّودی در آخرین فعالیتش، بعد از تاسیس بنیادی در سال 1390، 195اثر برگزيده ى خویش را كه  طى ٤٧ سال با هدف ارائه در موزه ی شخصی خود حفظ كرده بود، به صورت محضری به این بنیاد و مردم ایران بخشید، وهزينه ی ساخت موزه را از محل فروش منزلش در پاريس تامين كرد.

https://ghabana.com

مجموعه بزرگ قابسازی آنلاین قابانا درگذشت این هنرمند ارزشمند و فقید را به جامعه هنری ایران تسلیت عرض میکند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید