بزرگترین قاب دنیا

بزرگترین قاب دنیا

قاب عکس یک ابزار شناخته شده در بین همگان ‌می‌باشد، به طوری که تقریبا تمامی افراد امروزه  روی دیوار منزل یا محل کار خود دارای یک عکس قاب شده با قاب عکسی زیبا هستند. اما در این مطلب قصد داریم تا شما را با جالب‌ترین قاب عکس دنیا که در واقع بزرگترین قاب عکس دنیا نیز ‌می‌باشد، آشنا کنیم. این قاب عکس در بزرگترین شهر امارات متحده عربی یعنی در دبی قرار دارد. خیلی تعجب برانگیز نیست که شهر دبی دست به این اقدام خلاقانه زده، زیرا قبل از این دبی در ساخت برج خلیفه، جزیره پالم و دیگر جاذبه‌های زیبا، اوج هنر و خلاقیت خود در معماری را نشان داده بود. در ادامه قصد داریم تا بیشتر راجع به این شاهکار صحبت کنیم و اطلاعاتی نایاب را در اختیار شما قرار دهیم.

Description: I:\ghabana\مقالات\بزرگترین قاب دنیا\kamhajm\1.jpg

شهرداری دبی از بزرگترین قاب عکس دنیا به عنوان هدیه سال نو در سال 2018 رو نمایی کرد.

جزئیات ساخت و ساز برج قاب دبی

بزرگترین قاب عکس جهان که با نام برج قاب دبی یا برج طلایی قاب دبی نیز شناخته ‌می‌شود، ارزشی معادل ۴۳٫۵ میلیون دلار دارد این برج در پارک Zabeel، در شهر دبی و در نزدیکی دروازه ستارگان بوستان زعبیل دبی واقع شده است. البته نام برج پرواز دبی نیز در برخی از موارد برای این برج به کار برده ‌می‌شود. این قاب عکس در واقع نوعی آسمان خراش است که به شکل قاب طراحی شده است. شروع ساخت بزرگترین قاب عکس دنیا از سال 2013 بود و با تلاش شبانه روزی 3600 معمار، مهندس، کارگر و تکنسین در ۱ ژانویه ۲۰۱۸ از آن رونمایی شد، از آن روز به بعد این برج  به مقصد دائمی بسیاری از گردشگران تبدیل شد.

این قاب عکس 150 متر ارتفاع و عرضی معادل 105 متر دارد. دو برج در دو سمت قاب عکس وجود دارند که با یک پل در پایین برج و یک پل در بالای برج به طول 93 متر بهم متصل شده اند. این نحوه ساخت به بازدیدکنندگان این امکان را ‌می‌دهد که بتوانند برج را با زاویه 360 درجه مشاهده کنند. در ساخت برج قاب عکس دبی شیشه، فولاد، آلومینیوم و بتن آرمه به کار برده شده است. برای ساخت این برج از2600 متر مربع شیشه برای ساخت قاب و 15000 متر مربع روکش فلزی ضدزنگ برای پوشش خارجی این قاب، 9900 متر مکعب بتون و 2000تن فولاد استفاده شده است.

این قاب عکس مانند یک رصدخانه عمل کرده و یک نمای زیبا از شهر دبی از قدیم تا به امروز را به تصویر ‌می‌کشد. در قسمت شمالی بزرگترین قاب عکس دنیا، بافت قدیم شهر دبی شامل : دیرا، هوریر و کرامه قابل مشاهده است و در قسمت جنوبی این قاب، بافت جدید دبی شامل مراکز خرید بسیار مدرن شهر دبی و آسمان خراش‌های زیبای این شهر مانند برج خلیفه قابل رویت است.

Description: I:\ghabana\مقالات\بزرگترین قاب دنیا\kamhajm\2.jpg

نمای بیرونی قاب عکس دبی الهام گرفته شده از طراحی لوگو اکسپو 2020 ‌می‌باشد.

داستان عجیب طراحی برج قاب عکس دبی

جالب است بدانید که این برج به بزرگترین ساختمان دزدیده شده همه دوران‌ها لقب گرفته است، اما دلیل این نامگذاری چیست؟

داستان طراحی این برج از آنجا شروع ‌می‌شود که در رقابت معماری بین‌المللی آسانسور تایسن کراپ از شرکت کنندگان خواسته شده بود تا طرحی را معرفی کنند که بازگوکننده چهره جدید دبی باشد در این طرح، 926 اثر ارائه شده بود، که طرح برج قاب دبی در میان آن‌ها برگزیده شد. معماری مکزیکی به نام «فرناندو دانیس» صاحب این اثر بود که برنده جایزه 100هزار دلاری از طرف برگزار کننده شد.

مدتی بعد پروژه ساخت برج توسط شهرداری دبی و شرکت مهندسی آلمانی Thyssenkrupp استارت زده شد ولی معمار مکزیکی که طراح اولیه این برج بود ادعا کرد که علی رغم اینکه از طرح او برای ساخت برج عکس دبی استفاده شده است، شهرداری دبی او را در جریان ساخت بزرگترین قاب عکس دنیا قرار نداده و به او غرامتی هم پرداخت نکرده است. بعد از کش و مکش‌های فراوان شهرداری دبی قراردادی را به معمار مکزیکی پیشنهاد داد اما معمار مکزیکی از امضای این قرارداد امتناع ورزید زیرا یکی از بندهای این قرارداد این بود که دانیس از مالکیت معنوی این طرح صرف نظر کند. این داستان سرانجامی نداشت و همچنان به همان حالت باقی مانده است. از نمونه شاهکارهای دانیس ‌می‌توان به طراحی برج پورشه دیزاین و برج رنسانس دبی اشاره کرد.

Description: I:\ghabana\مقالات\بزرگترین قاب دنیا\kamhajm\3.jpg

امکان بازدید با دید 360 درجه از برج عکس دبی وجود دارد.

آدرس دقیق برج

همانطور که گفتیم این برج در منطقه زعبیل پارک قرار دارد و از سمت شمال برج جاده شیخ رشید و از سمت جنوب آن جاده شیخ بن زاید عبور ‌می‌کند. با استفاده از تاکسی و یا مترو ‌می‌توانید از این برج بازدید کنید. اگر چنانچه قصد سفر با مترو را داشتید لازم است تا به ایستگاه الجفیلیا رفته و به پارک زعبیل برسید.

امکانات رفاهی برج قاب دبی

برای بازدید از بزرگترین قاب عکس دنیا توجه داشته باشید که این برج در هر ساعت 200 بازدید کننده را ‌می‌پذیرد. امکانات برج بسیار زیاد بوده و گردشگران را شگفت زده ‌می‌کند. برج قاب عکس دبی دارای یک موزه در طبقه همکف برج است، در بدو ورود به برج این موزه را مشاهده ‌می‌کنید که روند تبدیل‌شدن دبی از دهکده ماهیگیری کوچک به مدرن‌ترین شهر دنیا را به تماشاچیان نشان ‌می‌دهد. با یک آسانسور با نمای 360 درجه ‌می‌توانید به طبقات بالاتر رفته و کل دبی را از نمای بالا مشاهده کنید. با صرف زمان 75 ثانیه ‌می‌توانید 48 طبقه از این برج را با آسانسور‌های پیشرفته این برج طی کنید. در پل بالایی برج کافه رستورانی مدرن برای گردشگران فراهم آمده است این کافه رستوران زاویه‌ای بر فراز شهر دبی در اختیار مشتری‌های خود قرار داده که با تماشای دبی در زیر پایشان ‌می‌توانند غذا را نوش جان کنند. در مکان‌های مختلفی از برج مغازه‌هایی برای خرید سوغاتی و .. گرد هم آمده است که برای رفاه بیشتر گردشگران بسیار مناسب ‌می‌باشد.

نکاتی برای بازدید از برج قاب عکس

  • ساعت بازدید از بزرگترین قاب عکس دنیا 9 صبح تا 9 شب در نظر گرفته شده است.
  • دو نرخ بلیط برای افراد بالای دوازده سال و افراد دوازده تا سه سال در نظر گرفته شده است.
  • برای افراد زیر 3 سال نیاز به تهیه بلیط نیست، علاوه بر آن افراد بومی دبی نیاز به تهیه بلیط نداشته و ‌می‌توانند از برج به رایگان بازدید کنند.
  • افراد زیر 12 سال حتما باید همراه با یک شخص بزرگتر برای بازدید از برج باشند.
  • بردن حیوانات خانگی، اسباب بازی، اشیا تیز نیز به برج ممنوع ‌می‌باشد.
  • به همراه داشتن مواد غذایی و هر گونه نوشیدنی از خارج از برج به داخل ممنوع ‌می‌باشد.
  • کشیدن سیگار در داخل برج ممنوع بوده و اجازه این کار به افراد داده نمی شود.

Description: I:\ghabana\مقالات\بزرگترین قاب دنیا\kamhajm\4.jpg

ساخت برج عکس دبی با کمک دو جرثقیل بزرگ انجام شد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید